Boekbespreking Voorbije liefdes, door Ria

Boekenweek

Het is Boekenweek, dus een boekrecensie op Lirian Leest mag niet ontbreken natuurlijk. Deze keer het boek Voorbije liefdes van Richard Yates.

Op zoek naar bewondering en erkenning
De hoofdpersoon in het boek, Michael, is zijn hele leven (tenminste dat gedeelde dat beschreven wordt in het boek) op zoek naar erkenning voor zijn gedichten. Hij is redelijk succesvol en scoort hierdoor goed bij de vrouwen. In eerste instantie bewonderen zij hem en voelt hij zich goed hieronder, maar als de bewondering weg valt  en de realiteit het overneemt, wordt het moeilijker.

Complicaties en crises

Zijn huwelijk met Lucy begint al met een complicerende factor als Michael hoort dat Lucy de dochter van rijke ouders is. Maar Michael wil geen gebruik maken van dat geld, hij wil op eigen kracht bewijzen dat hij talent heeft en haar geld niet nodig heeft. De relatie mislukt uiteindelijk en Michael komt hierdoor in een crisis terecht waardoor hij uiteindelijk opgenomen moet worden, ook zeer indringend beschreven

De zoektocht van Lucy

Na het mislukken van haar huwelijk begint Lucy haar eigen zoektocht. Zij is ook op zoek en wel naar erkenning in de kunstwereld. Zij probeert onder andere acteren, schrijven en schilderen. Knap hoe Yates haar zoektocht analyseert bij monde van een mede-cursist in de schrijversclub waar zij enige tijd aan deelnam. Het tweede huwelijk van Michael begint ook met de bewondering van zijn veel jongere vrouw. Uiteindelijk is deze relatie ook niet bestand tegen het gecompliceerde karakter van Michael.

Wat vond ik van het boek

Een intrigerende titel,  omdat ik, net als de meeste mensen zelf ook voorbije liefdes achter de rug heb. Maar tegelijk ook een wat misleidende titel naar mijn mening, omdat dat voor mij niet de essentie van het boek is. Dat is meer het gevoel van eenzaamheid, wat afdruipt van de hoofdpersoon Michael, zijn 1e vrouw Lucy en uiteindelijk ook zijn 2e vrouw Sarah. Het boek geeft een mooie inkijk in de overgang in de Verenigde Staten van de oorlogsjaren naar de traditionele jaren vijftig en daarna naar het hippie tijdperk van de jaren zestig. Dit laatste vooral belichaamd door dochter Laura.

Waarom jij het ook zou willen lezen

Voorbije liefdes is een mooi boek om te lezen, met prachtige dialogen en altijd voel je de triestheid, mooi verwoord door de schrijver met;  “WE WAREN ONS HELE LEVEN BEZIG TE VERLANGEN”.